Terug naar site

Mijn beste tips voor burn-out herstel

Deel 2/2

Een burn-out krijg je niet zomaar. Er gaat een heel proces aan vooraf. Soms start dat al van jongs af aan. Bepaalde karaktereigenschappen en gewoontes dragen bij aan het ontwikkelen van een burn-out. Denk aan perfectionisme, moeilijk grenzen kunnen stellen, laag zelfbeeld, groot verantwoordelijkheidsgevoel en slecht naar je eigen lichaam en gevoel luisteren.

Dit alles bij elkaar maakt dat je het leven al als intens kunt ervaren. Krijg je daar een hele drukke of heftige periode bovenop, dan kan je lichaam zeggen: NU is het genoeg.

Als je een burn-out hebt, kun je denken: “Andere mensen zullen me wel zwak vinden.” Ik vond dat heel naar. Ik had altijd het gevoel dat ik me moest verdedigen. Mensen die nooit een burn-out van dichtbij hebben meegemaakt, begrijpen er weinig van. Maar weet je... eigenlijk ben je gewoon te lang te sterk geweest.

Zo sterk dat je maar door bent gegaan, ondanks dat je lichaam aangaf dat je moe was. Door hartkloppingen bijvoorbeeld. Of hoofdpijn. Of slecht slapen. Maar ook was je te sterk om naar je gevoel te luisteren. Ik weet nog dat ik een keer in de keuken stond en ineens moest huilen. Ik had geen idee waarom. Dus ik beredeneerde het meteen weg. Gek. Dat sterk zijn werkt dus ook tegen je. Gevoel wordt vaak ondergeschikt gemaakt aan je ratio, maar het is net zo belangrijk! Als je je gevoel en ratio laat samenwerken, dan ben je pas sterk heb ik nu geleerd ;) Je lichaam en geest zijn in balans.

1. Luister naar je gevoel

Een belangrijke tip voor burn-out herstel is dus: Luister naar je gevoel. Wat voel je? Waar voel je het? Geef er even aandacht aan; druk het niet weg. En dan, wanneer je dat doet, mag je het bij God neerleggen. Vertel het aan Hem en vraag Hem om je te helpen ermee om te gaan.

2. God zoeken

De tweede tip is daarom ook: Besteed tijd met God. Dit kan op verschillende manieren, zoals bidden, Bijbel lezen, preek luisteren, zingen, wandelen, iets creatiefs doen etc. Ik ben ervan overtuigd dat God jou het beste kent, en ook weet wat jij nodig hebt om beter te worden.

Ik kreeg tijdens mijn burn-out-periode een Bijbeltekst van een vriendin. Het ging over Elia die in de woestijn was en zijn leven niet meer zag zitten. Een engel kwam bij hem en zorgde voor voedsel voor onderwerg, omdat de weg die Elia te gaan had anders te zwaar voor hem zou zijn. Toen ik die tekst kreeg dacht ik in eerste instantie: “O help, gaat dit dan een lange zware weg worden?” Dat werd het inderdaad, maar ik heb ervaren dat God erbij was en me hielp waardoor het draaglijk was. Heel bijzonder...

3. Zoek professionele hulp

Heb je een burn-out of zit je er tegenaan? Ga naar de huisarts en vraag om hulp. Goede hulp is ontzettend belangrijk. En het is ook absoluut niet iets om je voor te schamen.

Het kan zijn dat je er tijdens de behandeling achter komt dat je geen ‘klik’ hebt met de psycholoog. Overweeg je om te stoppen? Maak dit dan bespreekbaar. Slaat de behandeling alsnog niet aan, ga dan op zoek naar een ander. En desnoods daarna nog een keer.

4. Genieten en dankbaar zijn

Waar geniet jij van? Van genieten laad je op. Het geeft je energie. Als je het moeilijk vindt om te genieten, kun je proberen te beginnen met bedenken waar je dankbaar voor bent. Als je eenmaal op dreef bent, ontdek je zoveel dingen om dankbaar voor te zijn! Het verandert je mindset.

5. Zorg goed voor je lichaam

  • Door gezond te eten help je je lichaam om geen onnodige energie te verbranden. Je lichaam moet nou eenmaal harder werken om veel suiker of alcohol te verteren. Caffeine en theine kun je ook beter laten staan.
  • Zorg dat je lichaam een prettige temperatuur heeft. Niet te warm en niet te koud. Je lichaam moet anders hard werken om op temperatuur te komen/blijven.
  • Zorg voor structuur in je dag. Slaap geen gat in de dag en ga niet nachtbraken :) 
  • Neem voldoende rust. Ga bijvoorbeeld elke dag na de lunch een uurtje slapen. Het is een soort reset van de dag waardoor je de middag beter aan kunt. En als je merkt dat je moe bent, trek je dan even terug. Ook op momenten dat je je er misschien bezwaard over voelt. 
  • Mogelijk helpt sporten jou. Bespreek dit met je huisarts of psycholoog. Te intensief sporten is bijvoorbeeld niet goed voor je herstel.
  • Vermijd prikkels. Je smartphone, social media en WhatsApp kunnen je hoofd ontzettend moe maken. Je hersenen krijgen een continue aanvoer van prikkels te verwerken. Beperk dat dus. Lees liever een goed boek als dat je lukt. Van gesprekken voeren kun je ook overprikkeld raken. Bedenk wat voor jou van toepassing is.

Deze tips hebben mij goed geholpen, daarom deel ik ze graag met je. Ik hoop dat ze jou ook helpen.

Tenslotte heb ik gemerkt dat het heel fijn en belangrijk is dat er iemand is met wie je goed kunt praten en die jou begrijpt. Iemand bij wie je helemaal jezelf kunt zijn. Ga op zoek naar zo iemand!

Vind je dat toch lastig, voel je dan vrij om je aan te melden voor een persoonlijk traject. Ik sta graag voor je klaar!

Warme groet,

Esther Prigge

Alle berichten
×

Bijna klaar…

We hebben net een e-mail gestuurd. Klik op de link in de e-mail om uw aanmelding te bevestigen!

OKAbonnementen aangedreven door Strikingly