Terug naar site

Burn-out? 8 tips waar je misschien niet op zit te wachten

Deel 1/2

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar toen ik een burn-out kreeg kon ik nog steeds niet stil zitten. Of eigenlijk: ik MOEST wel stil zitten, want ik kon niet anders. Maar mijn hoofd daarentegen... die zat niet stil. Denken, ratelen, reflecteren, plannen maken, nog meer reflecteren.. En dan met name over hoe ik zo snel mogelijk weer beter kon worden. Ik zei in het begin vaak: “Ik heb helemaal geen tijd voor een burn-out!” En dat meende ik vanuit de grond van mijn hart.

Ik was zo lang op volle kracht door gegaan, dat ik niet tot rust kon komen. Ik herinner me dat ik uitgeput op de bank zat, en ondertussen nadacht over de puinhoop op onze zolder. Die wilde ik opruimen! Maar dat kon ik niet. Daar zat ik, helemaal hyper in mijn hoofd, terwijl mijn lijf niet meer kon. Een vreemde en frustrerende combinatie.

De boodschap voor mij was: Leer ontspannen. Laat je hoofd en lichaam tot rust komen.

Dit zijn de tips die ik kreeg. En ik vond ze vreselijk! ;)

  1. Twee keer per dagdeel 10 minuten niks doen. Dit was de allermoeilijkste tip om op te volgen. Ik zat op mijn wekker te kijken wanneer het voorbij was. Mijn hoofd was zo druk; continue op zoek naar prikkels op mijn telefoon of tablet.
  2. Ademhalingsoefeningen. Dat is harder werken dan je denkt.
  3. Ontspanningsoefeningen. Daar lag ik op de bank met een stem uit mijn telefoon die één voor één opnoemde welk lichaamsdeel ik moest ontspannen. En dan dacht ik: “Hè, je vergeet mijn knieën!”
  4. Een half uur per dag wandelen. Dat was op zich prima. Even uit huis. Maar wandelen zonder doel vond ik moeilijk. Dus wat deed ik? Ik liep naar de stad en ging winkelen. Shoptherapie noemde ik dat. Sorry Michel!
  5. Leuke dingen doen. Oké, deze tip vond ik wel leuk! Maar daar ging ik ook wel eens te ver in. Als we dan een keer met vrienden konden afspreken, dan genoot ik daar zo van dat we veel te lang bleven. Met het gevolg dat ik dagen bij moest komen. Dat soort dingen moeten dus gedoseerd.
  6. Zoek de natuur op. Het werkt rustgevend, omdat er weinig prikkels zijn.
  7. Hobby oppakken. Klinkt als een leuke opdracht. Maar wat nou als je geen expliciete hobby hebt? Ik vond van alles leuk, maar niet voor lang. Ik heb zelfs een saxofoon gekocht onder het mom van: dat wordt mijn nieuwe hobby. Misschien kun je raden hoe dat afliep? Als je veel vrije tijd hebt, is het niet meer schaars en geniet je er ook minder van. Een hobby uitvoeren voelde als een ‘moetje’ en ik kon er niet van genieten.
  8. Loslaten. Loslaten dat je zo snel mogelijk beter moet worden. Of dat je anderen tot last bent omdat je zoveel hulp nodig hebt. Of dat je werkgever en collega’s op je zitten te wachten. Hierover blijven piekeren helpt niet! Het zorgt er alleen maar voor dat je gestrest blijft. Moeilijk om te doen, maar zo bevrijdend!

Het grootste deel van deze tips vond ik heel lastig. Ik behoor tot de categorie mensen die actie wil ondernemen om iets te bereiken. Iets DOEN om beter te worden. En deze tips gingen vooral over leren om niets te doen. Of minder te doen. Eigenlijk moest ik mijn levensstijl veranderen. Het was een enorme uitdaging voor me. En nóg, trouwens.

Ik wil je natuurlijk niet ontmoedigen. Maar ik vond het wel goed om eens een eerlijk geluid te laten horen. Ik heb heel veel gegoogeld op tips om beter te worden, en dan wordt het soms zo makkelijk voorgesteld. Maar dat is het niet. Je hebt hard gewerkt, en daardoor kwam je in een burn-out. En vervolgens is het hard werken om er weer uit te komen. Hard werken om te ontspannen welteverstaan.

Misschien herken je het bij jezelf? Of juist helemaal niet? Ik ben benieuwd naar je reactie!

De volgende keer komt deel 2 met inhoudelijke tips voor burn-out herstel.

Tot snel!

Esther Prigge

Alle berichten
×

Bijna klaar…

We hebben net een e-mail gestuurd. Klik op de link in de e-mail om uw aanmelding te bevestigen!

OKAbonnementen aangedreven door Strikingly